Ha megugrottad az első akadályt, és sikerült tetszetős, bizalmat ébresztő külsőbe öltöztetni a honlapod, akkor már óriási lépést tettél a siker felé. De ennél sokkal többet is elérhetsz a színek és a formák segítségével. Kézbe veheted az irányítást, és a neked tetsző irányba terelheted a felhasználó figyelmét.
A választékos stílus csak az egyik eleme a tudatos vizuális kommunikációnak. Pusztán azért, mert egy honlap harmonikusan néz ki, még nem feltétlenül járul ahhoz hozzá, hogy az érdeklődőkből vásárlók legyenek. A szép honlap szükséges, de nem elégséges a felhasználók meggyőzéséhez. A hangulat megteremtése mellett, a figyelem irányítása az egyik legfontosabb webdesigner feladat.
A weboldalak világában az egyik legértékesebb erőforrás a figyelem. Az ingerek folyamatosan bombázzák a felhasználókat, és óriási a kísértés, hogy tovább kattintsanak egy még érdekesebb, még izgalmasabb tartalom reményében. A legtöbben szórakozottan ülnek a képernyő vagy a telefon képernyője előtt, és még akkor is ezer más dologra figyelnek, ha egy konkrét kérdés miatt nyitották meg a böngészőt.
1. Ragadd meg és vezesd a felhasználó figyelmét
Az internet nem a megfeszült koncentrációról, hanem a barangolásról szól. Erőfeszítés nélküli, szórakoztató információszerzésre vágyunk, benyomásokra, és élményekre. Ezért kell minden egyes weboldalon a szövegek tagolásával, a vizuális hangsúlyokkal és az illusztrációkkal minél könnyebben fogyaszthatóvá tenni az információkat.
Az egyoldalas website-ok maximálisan kihasználják a vizuális lehetőségeket, és a figyelmet biztos kézzel irányítják. Az egérrel lefelé görgetve pontosan abban a sorrendben tálalják az információkat, ahogyan arra a felhasználónak szüksége lehet. Közben képek és ábrák úsznak el a szemünk előtt, hogy eszünkbe se jusson megszakítani az olvasást. Az ilyen weboldalakat storytelling típusú vagy parallax (szkrollozásra lefelé gördülő) weboldalaknak is nevezzük.
2. Használj tartalmi blokkokat
Az internetes olvasás vizsgálatok azt mutatták, hogy az egyik legkönnyebben és leggyorsabban feldolgozható forma a cím + kép + bevezető szöveg hármasa. Az oldalt böngésző üzemmódban olvassuk, azaz átfutjuk a címeket és a képeket, és csak az érdekes részeknél olvasunk tovább. A képet a másodperc töredéke alatt érzékeljük, és feldolgozzuk az érzelmi tartalmát is. A kattintás valamelyik linkre már azt jelenti, hogy valami pontosan az érdeklődési körünkbe vág, vagy a problémánknak megfelelő megoldást sejtünk az oldalon.
3. Készíts könnyen olvasható tartalmat
A vizuális hangsúlyokkal, a nagy méretű feliratokkal és a képekkel szinte vezetni lehet a felhasználó tekintetét. Általában egymásba ágyazott F vagy Z mintázatokban futunk át egy internetes oldalt. A weboldalak tervezésekor arra kell törekedni, hogy a legfontosabb információk akkor is eljussanak a felhasználóhoz, ha szórt a figyelme, és nem olvassa át alaposan a teljes szöveget. Az internetes hőtérképen jól látszik, hogy nem folyamatosan olvasunk, hanem egységenként ugrálunk.
4. Győzd meg a felhasználót
Azokon az oldalakon, ahol az eladás az elsődleges cél, különösen fontos a felhasználók tudatos befolyásolása. Minél erőteljesebb hatást szeretnél gyakorolni, annál kevesebb felesleges link, csábító mellékes információ legyen az oldalon.
Ezeknek a kitüntetett szerepű oldalaknak külön nevük is van, landing page-eknek hívják őket. A jól kialakított landing page-eknek mindig van egy elsődleges céljuk. Például, hogy iratkozz fel egy hírlevélre, add meg az email címed egy ingyenesen letölthető anyagért cserébe, vagy rendelj meg egy szolgáltatást. A kívánt célt általában egy akció gomb megnyomásával lehet elérni.
Kialakultak azok a szinte már sablonos formák, amelyeket a webdesignerek landing page-ek tervezésekor alkalmaznak. Itt is megfigyelheted a cím, a rövid leírás és az illusztrációs kép hármasát. Maximum két kiegészítő információs blokkot szerepeltess pluszban, amelyeknek elsősorban a bizalom-építés a szerepe. Az ügyfelek dicsérő szavai, vagy egy kiegészítő információ megengedett, de lehetőleg ne lehessen elnavigálni máshová.
A tapasztalat ugyanis azt mutatja, hogy az így kialakított oldalak esetén kattintanak a legtöbben a „nagy piros gomb”-ra.
A színek, a formák, a képek és a grafikai eszközök nem csak a kifinomult stílus megjelenítésére alkalmasak, hanem fontos szerepük van az érdeklődők meggyőzésében is. Aknázd ki a vizualitásban rejlő erőt és alkalmazd a fenti lépéseket tudatosan.
Kocsis Kata
programtervező matematikus,
webdesigner oktató
Vélemény, hozzászólás?