2015. 08. 23.

NYOLC HASZNOS TIPP A JOBB KOMPOZÍCIÓÉRT

Előfordulhat, hogy elegendő a kamerát csak egy kicsit elmozdítanunk ahhoz, hogy egy korrekt képből kiváló képet csináljunk. Ez az, amiről a kompozíció szól!  Egy attraktív kép kompozíciója legyen egyszerű és megragadó, hiszen az egyetlen célunk az, hogy a témát a lehető legizgalmasabban helyezzük el a képen.

A képkompozíció nem technika kérdése, bármilyen fényképezőgéppel próbálkozhatunk, legyen szó profi DSLR, kompakt vagy a mobiltelefon kameráról. Tulajdonképpen a személyes indíttatásunkon és a környezeti tényezőkön is múlik, de hogy  hogy hozzájáruljunk a képkompozíció mesteri szintre emeléséhez, nyolc egyszerű tippet adunk.

1. A harmadolás szabálya

Nem egy középkori kivégzési technikára kell gondolni, amely a felnégyelés egyik költséghatékony alternatívája, hanem az egyik leggyakrabban használt képkompozíciós technikára, ami kis odafigyeléssel rutinná válhat. Ez az az elv, amely  harmonikussá és egyben izgalmassá teszi a képet, ha  a főtémát eszerint helyezi el. Már a középkori festők is tudatosan alkalmazták azt az elvet, hiszen a kép középpontjában elhelyezett téma a szemlélőben gyakran unalmas és egyhangú hatást kelt. Ellenben ha túlságosan a kép szélére kerül a téma, annak pedig bizonytalan, egyensúlyát vesztett képi hatás lesz az eredménye. Tehát képzeljünk el egy, két függőleges és két vízszintes vonallal kilenc részre osztott téglalapot. Ezek a vonalak segítenek bennünket a harmadolás szabályának alkalmazásában.  A legtöbb kamerában ma már  bekapcsolható a kijelzőn vagy a keresőben ezek a harmadolást mutató segédvonalak, tehát nem vagyunk magunkra hagyva az első lépéseknél sem. Hadd segítsük két tanáccsal, hogy hogy helyesen alkalmazza az elvet:

– Helyezze a fókuszpontot a vonalak metszőpontjába, ami a szemet leginkább megragadja

– tájkép készítésnél használja a vízszintes  segédvonalakat a horizont magasságának beállításához, a legjobb hatás elérésének érdekében

2. A horizont elhelyezkedése

Habár új horizontokat nem tudunk nyitni, három irány van, amely segíthet a látóhatár elhelyezésében a kép komponálásakor:

  • A horizont a kép felső részén van: amikor az előtérben van a főtéma, és esetleg el akarjuk tüntetni az unalmas eget a képről
  • A horizont a kép alsó részén van: ha az ég egyik izgalmas eleme lehet a képnek, mutassuk meg!
  • A horizont a kép közepén van: hasznos lehet folyót vagy tavat ábrázoló tájképeknél, mivel a szimmetria segít nyugodt atmoszférát teremteni a szemlélőben

Balról jobbra: #827556@anp, #9075702@Galyna Andrushko, #34297877@freeartist

3. Megvezető vonalak

Mindegy, hogy természetes vagy emberi kéz alkotta dolog, a tekintetet a képen vezető vonalak használata egy másik klasszikus kompozíciós eszköz. Ennek tipikus példája a láthatár felé vezető út vagy vasúti sín, kerítés, vagy természetes alternatívái, például folyók, hasadékok. Többféleképpen is használhatjuk ezt a technikát: vízszintesen, függőlegesen vagy akár átlósan is, de a legjobb hatást az összetartó vonalakkal érhetjük el.  Képzelje csak el: egy út közepén áll, az út  vonalai összetartanak, míg végül a távolban összeérnek. Azért mielőtt ezt a gyakorlatban is kipróbálja, kérjük alaposabban nézzen körbe, de mindenképp kis forgalmú utat válasszon! Az sem mindegy, milyen gyújtótávolságú objektívet választ, hiszen ez a hatás leginkább nagy látószögű lencsékkel lehet fokozni.

4. Téma az előtérben

„Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel” – állította Robert Capa, a világhírű magyar származású fotóriporter. Az egyik leghatásosabb módja a dinamikus kompozíciók készítésének, hogy a téma egyes elemeit az előtérbe rendezzük. Ez segíthet abban, hogy kihangsúlyozzunk egyes elemeket, a tagoltabb mélysége a kompozíciónak utaztatja a szemet az előtérből a háttérbe, így elérve a megfelelő látványt és érzelmi hatást a befogadóban.

Tájkép fotózásnál is használhatjuk ezt a technikát: ebben az esetben a témát ki tudjuk emelni adott esetben a párás, ködös, távoli háttérből. Persze, ha négert fotózunk az alagútban, vagy jegesmedvét hóviharban, ettől még nem könnyű feladatra vállalkoztunk…

5. Kreáljunk szimmetriát

Az ember a természeténél fogva mindig, mindenhol a harmóniát, az arányt, az egyensúlyt és a ritmust keresi. A harmonikus elrendezés egyik legkézenfekvőbb eszköze a szimmetria . A szimmetria egyik leggyakrabban használt eszköze a tükröződés, amelyet megtalálunk egy tó vízfelszínén,  vagy pocsolyában, de megpróbálhatunk ablaktábla, tükör segítségével is képet készteni. A legfontosabb a megfelelő nézőpont megválasztása, hogy a kívánt hatást elérjük. A szimmetrikus kompozíció statikus, ünnepélyes, nyugalmat áraszt. Azonban a tökéletes szimmetria unalmassá válhat. Ha egy ember arcát nézzük, azt is szimmetrikusnak tartjuk, de apró részletekben eltér egymástól a jobb és a bal-oldal.

6. Szokatlan fókusz

Ez az a terület, amikor a rekesz szerephez jut  – nem, nem a hétvégi fiúpartira gondolunk, ahol több rekesz  sör is elfogy…

A szűkre állított blende vagy rekesz nagyobb mélységélességet eredményez, míg nyitott állásban jobban el tudjuk mosni a hátteret, például portréfotó esetén. Használjuk ezt a remek optikai tulajdonságot, hogy a témát kiemeljük! Nyitott blende esetén ugyanis sokkal szűkebb terület lesz éles a képen, ha pedig közelebb hozzuk a témát, a háttér életlensége egyre inkább fokozódik.

 

Tájkép készítésénél próbáljuk meg, hogy egy távolabbi tárgyra fókuszálunk, így megfelelően tág rekesz mellett az előtér életlen lesz, ezzel is kihangsúlyozva a témát. Próbálja ki ezt a hatást elérni portréfotózásban. Vegyünk két barátot vagy barátnőt, a csinosabbikra állítsuk az élességet, majd a másikat komponáljuk bele az előtérbe, vagy háttérbe, hogy de úgy,, hogy az élességi határon kívül essen. Így érdekessé tehető a páros portré is és az esztétikai látvány sem sérül.

 

7. Nézőpont

Talán észrevette már, hogy a képek jelentős része szemmagasságból készül, ami alapvetően nem baj, hiszen valóságosnak ábrázolja a témát és annak környezetét. Mégis, sok olyan kép készül, amit pont az tesz érdekessé, hogy szokatlan nézőpontot használ, ezzel fokozva a képi hatást. A nézőpont megválasztásánál vegyük figyelembe az alábbiakat:

  • Alacsony nézőpont, avagy békaperspektíva: nagy látószögű objektív használatakor erős torzítás léphet fel a képen. Keresse meg a legjobb nézőpontot, mielőtt fényképez! Manapság sok fényképezőgépnél kihajtható-forgatható LCD panel áll rendelkezésünkre, hogy könnyen ellenőrizni tudjuk a képkivágást és kompozíciót, így nem kell vaktában lövöldöznünk.
  • Felső nézőpont, vagy madártávlat: izgalmas részeteket fotózhatunk magas házból vagy toronyból teleobjektív segítségével, de kihasználhatjuk a különleges helyzetet, és izgalmas perspektíva hatású táj vagy városképeket készíthetünk.                                         Balról jobbra: #31311983@Robert Churchill, #43064031@ivantagan

8. Tanuljunk a profiktól!

Ne szégyelljünk tanulni a nagyoktól, bátran tanulmányozzuk neves fotósok munkáit, hogy hogyan alkalmazzák mesteri szintre fejlesztve a fenti kompozíciós technikákat. Érdemes a nagyobb fotós közösségi oldalakra feliratkoznunk és megkeresni azokat a fotósokat, akiknek a stílusa leginkább közel áll a szívünkhöz. Nem ciki kezdetben utánozni, hiszen mindenki így kezdi, a legjobb tanítványokból lesznek a kiváló mesterek!