Weboldalad akkor lesz a leghatékonyabb, és akkor segíti a legjobban az eladást, ha a felhasználók könnyedén megtalálják, amit keresnek. A UX arról szól, hogy ismerd a leendő vásárlóid, minél jobban „beleláss a fejükbe”, és annak megfelelően építsd fel a weboldalad, hogy számukra a legpraktikusabb legyen.
De mit tudunk a felhasználói élményről, vagyis a UX (user experience)-ről? És mi kell ahhoz, hogy valaki UX designer legyen? Nos, elég sok tudás. Mi most mégis az alapokat szeretnénk összefoglalni, amelyekre érdemes odafigyelni minden weblap megépítésekor.
Ha még nincs weboldalad, akkor hasznosak lehetnek ezek a tippek, mielőtt elkezded megtervezni a készülő honlap felépítését. Ha már van weboldalad, akkor érdemes végiggondolnod, megfelel-e az alábbi szempontoknak: így felmérheted, min érdemes javítani.
A felhasználói élmény, vagy a felhasználói tapasztalat fogalma csak most kezd igazán figyelmet kapni. Néhány évvel ezelőtt még az volt az egyetlen szempont, hogy a vállalkozásunk „fenn legyen az interneten”, tehát legyen egy weboldal, ahol a leendő vásárlók megtalálják a szolgáltatásainkat. Mára azonban „telítődött az internet”, nem csak te vagy fenn, hanem a konkurenciád is, és a vásárlók bizony könnyedén elnavigálnak az oldaladról, ha nem találják meg gyorsan, amit keresnek, mert tudják, máshol is elérhető.
Ne veszíts tehát vásárlókat azzal, hogy átláthatatlan, nem a felhasználói szokásokat kiszolgáló weboldalra érkeznek az érdeklődőid! Ismerd meg a 14 legalapvetőbb figyelem irányítási és -vezetési szempontot.
Íme, 14 fontos tipp a felhasználói élmény (UX) javítására a weboldaladon:
- A felhasználó csak azt látja, ami ott van
A terméked vagy szolgáltatásod legfontosabb funkciót és legnagyobb előnyeit hangsúlyosan jelenítsd meg. Ha „valahol a szövegben” szerepel, a felhasználó sosem fogja megtalálni. Használj felsorolást és kiemeléseket. - A felhasználó nem figyel annyira
Több weboldalt néz párhuzamosan, a szövegeket csak átfutja, a figyelmét csak a kulcsszóra irányítja, amit keres. Ezért tartózkodj a hosszú leírásokról, hiába tartasz nagyon sok mindent fontosnak a termékeddel kapcsolatban, ne egyszerre akard elmondani. Rövid legyél, tömör és csak a lényeget emeld ki - A felhasználó élmény több faktorból tevődik össze
A weboldalad praktikus felépítésén kívül a kapcsolatfelvételi lehetőség és a válasz gyorsasága, a mobil optimalizálás, a tartalmak hasznossága (ld. „minden igényére megoldást nyújt” vs. „ezzel meg tudja szerelni az elromlott autót”) is befolyásolja a felhasználói élményt. - A felhasználók legtöbbször nem írják meg a panaszukat
Ha a weboldaladon van egy hibás link, vagy egy letölthető fájl lassan tölt be, akkor a felhasználók a legtöbb esetben nem írnak neked és várják meg a válaszod, hanem egyszerűen elnavigálnak az oldalról. Ne veszíts így vásárlókat, időről időre ellenőrizd át a weboldalad. - A felhasználó általában ismeri az adott terület működését
A legtöbb felhasználó nem azért jön a weboldaladra, hogy mindent megtudjon az adott területről – valószínűleg már ismeri azt, és hozzád a záró lépésért érkezik. Ne közelíts ezért túl messziről és ne akarj mindent elmagyarázni. Maradj a legfontosabb információknál és a megkülönböztető előnyöket emeld ki. - Szívesen követnek ismert, bevett mintákat
Vannak bizonyos alapvető és bevett sablonok, amelyekből a legtöbb weboldal építkezik. A felhasználók ezeket már megszokták, keresik és el is várják. Ne akarj ezektől eltérni, mert a formabontó ötleteddel csak nehezebbé teszed a navigációt. - Ha elégedetlenek, hamar elnavigálnak az oldalról
A legtöbb felhasználó azért érkezik az oldaladra, mert egy konkrét kérdésre vagy problémára szeretné megtalálni a megoldást. Tagoltan és átláthatóan építsd fel a weboldalad, ahol az érdeklődő könnyen és logikusan megtalálja, amit keres. - A felhasználó nem tudja, hogyan kell használni a weboldalad
A te fejedben hiába van egy elvont logika, ha azt csak te érted: ragaszkodj az egyszerű és átlátható megoldásokhoz. - És nem ismeri annyira, mint te
Ha bemész a boltba, a papírzsebkendőt nem a füzetek között keresed – mondván, hogy papír-papír -, hanem az illatszerek között. Igyekezz megismerni és betartani a területedhez kapcsolódó alapvetően logikai irányokat, az érdeklődők így is egészen meglepő helyeken fogják keresni az egyes információkat. - Viszont okosabb, mint gondolod
Mindezek után azonban nem az a megoldás, hogy teljesen lebutítod a weboldalad: az érdeklődőd értelmes, gondolkodó lény. Fontos, hogy megtaláld az egyensúlyt az egyszerű navigáció és a design között. - Nincs ideje több órát tölteni a weblapodon
A felhasználók 40%-a bezárja azt az oldalt, ami nem tölt be 3 mp-en belül. 47% azokat a weboldalakat preferálja, amelyek 2 mp vagy rövidebb idő alatt töltődnek be. - Nem mindig van kedve hosszan olvasgatni
A termékeid és szolgáltatásaid leírásánál mellőzd a hosszú szöveget, mert amikor a felhasználó konkrét keresési céllal érkezik az oldaladra, nincs kedve olvasgatni. Tördeld minél jobban a szöveget és használj vizuális elemeket, amelyek megkönnyítik az értelmezést. - Nem ismeri és nem is fogja használni minden szolgáltatásod
Te hiába tudod, hogy A szolgáltatás B-vel kiegészítve a legjobb, és hiába szeretnéd nagyon elmondani mindenkinek, a felhasználóid többsége vagy az A, vagy a B szolgáltatást fogja csak igénybe venni. Ezért ne keverd őket, és ne akard egyik termék oldalán a másik termék vásárlásáról meggyőzni a felhasználót. - A felhasználó szereti a praktikus és hasznos oldalakat.
Ha az oldaladra érkező felhasználó könnyen megtalálja a választ a kérdésére, áttekinthetően látja annak paramétereit és világosan érti, mennyibe fog kerülni – könnyen vásárlóvá válik.
Forrás: blog.123rf.com
Vélemény, hozzászólás?