A kínai horoszkóp éves állatjegyei szerint 2018 a kutya éve, de kommunikációs szempontból sem elhanyagolható az idei évben az ember legjobb barátja, így érdemes a lakossági kommunikáció során felvenni a marketing eszköztárba a négylábú kedvenceket is.

Kutyával mindent el lehet adni, kivéve a kutyát!

Ezt a kijelentést igazolja, hogy kedvenceink a reklámpiac minden területére betették már a mancsukat. A gyógyszeripar, a bankszektor, a biztosítók, az építőanyag gyártó cégek, a turizmus és a szállodaipar és még számtalan termék, vagy szolgáltatás hirdetéseiben rendszeresen feltűnnek ezek a jószágok.

Vajon miért ilyen népszerű motívum a kutya? Mit üzen nekünk, ha bundás körítéssel kapunk ajánlatot? Milyen előnyöket hozhat számunkra, ha vállalkozásunkat és kommunikációnkat kutyabaráttá tesszük. A következőekben bemutatjuk, milyen üzeneteket közvetít egy kutya jelenléte:

CÉLCSOPORT BŐVÍTÉS

A legutolsó hivatalos felmérés szerint a kutyatartó háztartások aránya Magyarországon közel 50 százalék. Budapest esetében a felnőtt lakosságnak több mint 25 százaléka kutyatartó, ami azt jelenti, hogy minden 4. emberre jut egy kutya. Magyarán szólva, megcélzott közönségünk minimum fele jó kapcsolatot ápol a kutyákkal. A környezetében élő kedvencek reakciói, viselkedési mintái számára felismerhetőek, nagyon könnyen tud azonosulni velük.

KÖZÖSSÉGÉPÍTÉS

A kutyás társadalom tagjai nagyon sok offline platformon, naponta találkoznak és konkrét kontaktusba kerülnek egymással, köszönhetően a kutyáik egymás iránt tanúsított érdeklődésének. A legnagyobb város, legelidegenedettebb forgatagában is emberi kapcsolatok kovácsolói a kutyák. Teljesen eltérő gondolkodású, világnézetű emberek kezdenek diskurzusba, ami a marketing szempontjait nézve ajánlásokat és az online térre kiterjedő hírverést jelent. Ennek a heterogén csoportnak küldhetünk üzeneteket a kedvenceiken keresztül.

KÓDOLT ÜZENETEK

A kutyák, illetve gazdáik tulajdonságaiból bátran válogathat a reklámszakma, ügyesen rávetítve az adott termék, vagy szolgáltatás kapcsán sugallni kívánt üzenetet. A kutyával kapcsolatban ilyen alap a hűség, a bátorság, az önfeláldozás és ne feledjük el a „cukiság faktort”sem. Egy jól felépített stratégia ezen alaptulajdonságokhoz kapcsolt élethelyzetekben találják meg a négylábú üzenethordozót.

A haza érkező családfőnek örülő kutyus olyan érzéseket közvetít, amik a család, otthon, biztonság üzenetét közvetítik és kiemelik azt a fontos szerepet, amit a kutya életében a gazdin kívül senki más be nem tölthet.

A család békéje felett őrködő nagytestű, de mégis barátságos állat az otthon melegének részét képezi. Jelenléte azt jelzi, hogy a család jóléte lehetővé teszi, hogy egy négylábú is részesüljön a javainkból.

A kutya, aki velünk fut a réten, vagy pórázon lohol mellettünk a város forgatagában, plusz dinamikát kölcsönöz a megjelenésnek, azt feltételezi, hogy mi is gyorsak és hatékonyak vagyunk. Valamint az érzelemmentes környezetet is élettel telítik.

Számtalan ilyen rejtett üzenet észrevétlen átadói a hirdetésekben megjelenő kutyák. Megjelenítésük vizuális jellegű, elég egy kép, vagy egy snitt egy ilyen élethelyzetről és a sokak számára értelmezhető szituáció egyértelműen mehet át.

A KUTYA, MINT GAGMAN

Az állatos reklámok viccesek, ez tény. A kutyás megjelenésekre mindez fokozottan igaz. Bár a farkasok távoli rokonai nem feltétlenül az állatvilág bohócai, de mivel ennyi évezrede velünk élnek sokkal jobban ismerjük a reakcióikat, mint bármely más fajét. Mindenkinek van személyes élménye velük kapcsolatban, ezért lehet, hogy érzelmileg sokkal közelebb kerülhetünk a fogyasztóhoz.

KUTYA INFLUENSZEREK

A 2018-as évben továbbra is csodafegyvernek számítanak a közösségépítők, véleményformálók, akik saját stílusuk egyediségével toboroznak milliós követő tábort. A marketing új eszközeiként a tőkeerősebb cégek ostrom alá vették közülük a legnépszerűbbeket. A kevesebb budget-vel rendelkezők, pedig saját influenszer gyártásba kezdtek. Sok vlogger és blogger kezdte el már eleve támogatottan internetes munkásságát, ezzel kicsit kifordítva az eddigi gyakorlatot. Egyértelműen egy új csatorna, új szószólói a netes véleményvezérek, akik közül nem kevesen…. „kutyák”!

A legismertebb Pamacs, aki a Pamkutya csapatának első megjelenéseinek főszereplője, mostanra pedig névadója lett. Említhetjük még Ropit, aki naplójában kutya szemszögből mutatja be a világot, vagy ott van Demény, aki már több könyvet is kiadott zaklatott élettörténetéről. Friss szereplő Tubi a tacskó, aki egy hazai napilap arca lett. Számtalan kreatív kutya formálja a közízlést, ezzel tovább növelve a kutyabarát marketing hatékonyságát.

Egyértelműen nagy ismertségre és sok követőre számíthat, aki kutyaként lép ki a blogger piacra.

OLYANOK, MINT MI

Fajtájuk, méretük, habitusuk változatossága pont annyira kimeríthetetlen, mint az emberi hangulatok, érzések tárháza. Minden közlési formához lehet párosítani egy általános kutya sztereotípiát. A kutyákat jól ismerőknek természetesen átlátszó lehet, hogy minden tacskó cuki és minden puli nyájat terel és hogy minden pitbull agresszív -és ha nem az a fura-, de ezen becsontosodott nézetek segíthetnek a választásban.

+1 érdekesség:
A világ legnépszerűbb stock kutyája egy jackrassell terrier, akit fotósa már minden helyzetben megörökített. Az ő képmását láthatjuk a legtöbb kutyás stock fotón.

KUTYÁS TARTALMAK, DE HONNAN?

A fotóügynökségek és kép adatbázisok a megnövekedett felhasználói igényeknek megfelelően ontják a jobbnál jobb kutyás képeket, videókat. Az aktuális céljainknak megfelelő vizuális tartalom kiválasztásához nagy segítséget nyújthatnak az ügynökségek szakemberei. A képválogatásban és a konstrukciók kiválasztásában is rájuk bízhatjuk magunkat.

A saját tartalom előállítás is szóba jöhet, ami több oldalon is előnyöket hozhat.Ha vállalkozásunkat kutyabaráttá tesszük és lehetőségeinkhez mérten megpróbáljuk támogatni az ügyfeleink és kollégáink kutyás énjét, rengeteg olyan vizuálisan dokumentálható eseményt (tartalmat) kapunk, amivel támogathatjuk a cég hírnevét.

+1 jó példa:
Egy floridai bagel üzlet egyik alkalmazottja tudta nélkül is remek reklámot csinált a boltnak. Az autós kiszolgálásnál minden gazdájával érkező kedvencet lencsevégre kap, akiknek arckifejezése egyértelműen jó képet fest az árult finomságok minőségéről. (kutyabarat.hu)

A kutyás társadalom felettébb hálás típus, de legalábbis nagyon önérzetes. Szeretik, ha az állataikat valódi családtagként kezelik, ahogy ezt ők is teszik velük. A kutyabarát helyek híre messzire eljut és bevonzza a kutyásokat. Ellenben „Ahol nem kell a kutyám, ott ne kelljek én sem” mondja sok kutyás, a négylábúakat nem toleráló vállalkozásokra.

A saját környezetünkben (irodánkban, üzlethelyiségünkben) készített kutyás képek és videók az imént leírt üzenetek sokaságát közvetítik a célközönségünk felé.A kutyás vizuálistartalmak önmagukban is jól megállják a helyüket, nem kell túlmagyarázni őket.

KÖSZÖNET A KUTYÁKNAK

Ha már ilyen sok hasznot hajtanak nekünk a mi négylábú barátaink, illene meghálálnunk nekik a kedvességüket és szolgálatkészségüket. Talán, ha néhány apró, de fontos szabályt betartunk, tehetünk értük mi is valamit, cserébe az új célközönség meghódításáért.

  • Soha ne ábrázoljunk pozitív, vagy semleges felhanggal láncra vert ebet!

Ez a tartási mód nem csak megalázó, de egy ideje már törvényellenes is.

  • Soha ne jelenítsünk meg követendő példaként embert, aki a kutyáját csokoládéval, vagy más édességgel eteti!

A kutyák szervileg képtelenek feldolgozni az ilyen emberi finomságokat. Fogyasztásuk, már rövidtávon is végzetes lehet.

  • Ne ábrázoljuk a kutyát ajándékként!

A kutya nem játékszer. Tartása komoly felelősségvállalást jelent.

  • Törekedjünk rá, hogy kutyás tartalmaink szereplői között legyenek keverék állatok is.

Ezzel a pozitív diszkriminációval próbáljuk képbe hozni és ezzel otthonhoz segíteni a menhelyi állatokat.

Legyünk mi is alkotó részesei a kutya évének. Használjuk ki bundás barátaink nyújtotta lehetőségeinket, hogy ne csak ugassuk a marketinget.

Tartalmainkkal, konstrukciónkkal kapcsolatos kérdéseit a nap 24 órájában felteheti a 06-30-844-0761-es telefonszámunkon.